Check-in gesprek
Regelmatig komt het voor dat leidinggevenden het vermoeden hebben dat het niet goed gaat met een werknemer.
Signalen kunnen bijvoorbeeld zijn;
- een werknemer geeft aan lichamelijke of fysieke klachten te hebben;
- iemand anders heeft verteld dat het niet goed gaat met de werknemer;
- de werknemer ziet er vermoeid uit en/of oogt minder verzorgd dan normaal;
- een werknemer gedraagt zich anders dan u gewend bent;
- de prestaties van een werknemer gaan zonder duidelijke verklaring achteruit;
- het contact tussen de werknemer met collega’s is veranderd;
- er ontstaan problemen tussen de werknemer en klanten of collega’s;
- de werknemer is vaak te laat.
Herkent u of uw collega deze signalen bij één van uw werknemers? En signaleert u dat het soms best lastig is voor leidinggevenden om hierover het gesprek aan te gaan (met de betreffende werknemer)?
Dan is de workshop voor het check-in gesprek wellicht een passende oplossing.
Na de workshop weet de deelnemer op welke manier het check-in gesprek constructief gevoerd kan worden en de verbinding met de werknemer niet verloren gaat.
De deelnemer kan na de workshop:
- bespreekbaar maken wat opvalt voordat ziekteverzuim plaatsvindt;
- vragen wat de oorzaak is, zonder hierbij controlerend over te komen;
- tijd nemen voor het verhaal van de medewerker;
- voorkomen om niet in discussie te gaan over het gesignaleerde, maar kan begrip tonen;
- onderzoeken wat erachter ligt en aanzetten tot gezamenlijk zoeken naar een oplossing.