Check-in gesprek

Regelmatig komt het voor dat leidinggevenden het vermoeden hebben dat het niet goed gaat met een werknemer.

Signalen kunnen bijvoorbeeld zijn;

  • een werknemer geeft aan lichamelijke of fysieke klachten te hebben;
  • iemand anders heeft verteld dat het niet goed gaat met de werknemer;
  • de werknemer ziet er vermoeid uit en/of oogt minder verzorgd dan normaal;
  • een werknemer gedraagt zich anders dan u gewend bent;
  • de prestaties van een werknemer gaan zonder duidelijke verklaring achteruit;
  • het contact tussen de werknemer met collega’s is veranderd;
  • er ontstaan problemen tussen de werknemer en klanten of collega’s;
  • de werknemer is vaak te laat.

Herkent u of uw collega deze signalen bij één van uw werknemers? En signaleert u dat het soms best lastig is voor leidinggevenden om hierover het gesprek aan te gaan (met de betreffende werknemer)?

Dan is de workshop voor het check-in gesprek wellicht een passende oplossing.

Na de workshop weet de deelnemer op welke manier het check-in gesprek constructief gevoerd kan worden en de verbinding met de werknemer niet verloren gaat. 

 

 

De deelnemer kan na de workshop:

  • bespreekbaar maken wat opvalt voordat ziekteverzuim plaatsvindt;
  • vragen wat de oorzaak is, zonder hierbij controlerend over te komen;
  • tijd nemen voor het verhaal van de medewerker;
  • voorkomen om niet in discussie te gaan over het gesignaleerde, maar kan begrip tonen;
  • onderzoeken wat erachter ligt en aanzetten tot gezamenlijk zoeken naar een oplossing.