Conflictbemiddeling

Conflictbemiddeling is een effectieve manier om een conflict dat uit de hand dreigt te lopen weer recht te trekken. Wanneer de emoties te hoog zijn opgelopen om rationeel naar het geschil te kijken, breng ik als onafhankelijke bemiddelaar de communicatie weer op gang met als doel tot een oplossing te komen.

 

Conflictbemiddeling is een essentieel instrument bij verstoorde communicatie, een gebrek aan wederzijds vertrouwen of escalatie.

Conflictbemiddeling helpt emoties kanaliseren en brengt partijen weer terug naar de rationele fase van het conflict waardoor ze via een goed gesprek tot een oplossing kunnen komen.

Tijdig een bemiddelaar inschakelen bij conflicten op de werkvloer scheelt veel tijd, geld en energie, en komt de sfeer in je team ten goede.

 

 

Werkwijze

De conflictbemiddeling bestaat uit verschillende fasen, namelijk;  

 

  1. Een individueel gesprek met de medewerker. Dit gesprek kan telefonisch, online of live plaatsvinden;
  2. Een individueel gesprek met de andere partij;
  3. Ik breng het doel, de belangen, de overeenkomsten, de verschillen en de mogelijkheden in kaart;
  4. Het bemiddelingsgesprek vindt plaats. Hierbij zijn beide partijen aanwezig;
  5. Ik bel beide partijen na om na te gaan of de gemaakte afspraken zijn nagekomen of dat er nog ondersteuning gewenst is;
  6. De conflictbemiddeling is afgerond.